Založ si blog

Zopár myšlienok k budovaniu dôveryhodnosti justície

Darček, ktorý dala ministerka spravodlivosti SR  súdnej moci  k 20. výročiu existencie Súdnej rady SR v podobe odvolania predsedu   Okresného súdu Bratislava III., ma prinútil sa opätovne zamyslieť nad tým, akým spôsobom sa buduje dôveryhodnosť justície v očiach verejnosti.

Nejdem sa zapodievať tým, že pani ministerka spravodlivosti najskôr vystúpi s príhovorom na pôde Primaciálneho paláca v Bratislave oslavujúc Súdnu radu SR, na tlačovej konferencii na tom istom mieste dookola hovorí o kľúčovosti Súdnej rady SR, aby následne po odchode z Primaciálneho paláca odvolala predsedu súdu, ktorý sa so svojim podnetom týkajúcim sa nezávislosti justície obrátil na Súdnu radu SR. Tú Súdnu radu SR, ktorá je kľúčová, a ktorá ešte vec neuzavrela. Dôvodom odvolania z postu predsedu je práve udalosť, ktorá tvorí  obsah podnetu na Súdnu radu SR. Nejdem sa nad týmto sledom udalostí zamýšľať z toho dôvodu, že si pamätám z hodín logiky na Právnickej fakulte UK v Bratislave, ako by malo vyzerať lanko logickej úvahy. A ja tu toto lanko strácam.

 Tak pokiaľ niekoho považujem za kľúčový orgán a oslavujem jeho výročie, asi by som logicky predpokladala, že uznávam jeho právomoc a nebudem do nej zasahovať. Ministerka spravodlivosti SR otázku kompetencií Súdnej rady SR a ani iného orgánu neriešila. Má právo odvolať predsedu súdu, tak to urobila.

Kto vie, či by ministerka spravodlivosti SR venovala uvedenej udalosti pozornosť, pokiaľ by predseda súdu nenapísal sťažnosť na Súdnu radu SR. Pokiaľ by bol ticho. Sťažoval sa niekto na postup predsedu súdu? Kde niet žalobcu, niet ani sudcu.  

Zo zverejnených informácií vyplýva, že dôvody na odvolanie nie sú právneho charakteru, ale manažérskeho charakteru. Tu si asi musíme ujasniť jednu vec. Predseda súdu ako manažér súdu nejde podľa právneho poriadku? Platia iné pravidlá?

Po návrate domov z 20. výročia Súdnej rady SR som mala viacero telefonátov od osôb, ktorí sa tejto udalosti účastnili ako hostia, a aj ako vystupujúci. Z ich obsahu som pochopila, že odvolanie predsedu súdu dalo čudnú príchuť oslavnej atmosfére. Na čo sa tu vlastne hráme? Znela najčastejšia rečnícka otázka od týchto osôb.

No, hráme sa tu na právny štát. Na právny štát, v ktorom  sudcovia a predsedovia súdov nebudú zastrašovaní výkonnou mocou a na právny štát, ktorého prioritou je získať dôveru verejnosti v súdnu moc.

Nasledujúce riadky venujem zamysleniu sa nad tým, či výkon práva spočívajúci v odvolaní predsedu súdu pani ministerkou je krokom vpred k získaniu dôvery verejnosti v justíciu alebo naopak krokom vzad.

Oprášila som zahraničné štúdie, z ktorých vyberám nasledovné myšlienky. Priemerný občan má nízku úroveň vedomostí o procesných otázkach týkajúcich sa fungovania trestného konania. Skôr inklinuje k dôvere v políciu, ako v súdnu moc, práve preto, že zložitým právnym otázkam nerozumie a často považuje za nespravodlivé, že práve súd je ten, ktorý „zmarí“ prácu polície.

Obmedzená znalosť verejnosti o otázkach trestného procesu vytvára nerealistické očakávania verejnosti, čo už samo o sebe podkopáva dôveryhodnosť trestného súdnictva. Spravodajské médiá informujú o nezákonných odsúdeniach, neúspešných vyšetrovaniach a miernom trestaní, čo tiež prispieva k nízkej úrovni dôvery verejnosti v trestnú justíciu. Preto viaceré krajiny pristúpili k tomu, že profesionálne právnické inštitúcie nepolitického charakteru začali edukovať verejnosť a vysvetľovať princípy trestného konania. Nie sú to teda médiá a ani politici, ktorí poskytujú vysvetlenia občanom.

Pri skúmaní tejto problematiky som narazila na 170 stranovú štúdiu írskej univerzity, ktorá sa venuje opatreniam pri získaní dôvery verejnosti vo vzťahu k rôznym orgánom trestného procesu, a to voči každému osobitne, ako aj vo vzťahu k rôznym skupinám trestných činov. Analyzuje pritom aktuálny stav a príčiny. Myslím, že toto by mohla byť naša cesta kvalitnej prípravy ako sa dostať zo spodných miest na rebríčku dôveryhodnosti justície k tým vrchným. Cez analýzu a projekt.

Zo správy o stave právneho štátu, ktorá sa týka Slovenska, vydanej v roku 2021 vyplýva, že jedným z hlavných dôvodov našej nedôveryhodnej justície je to, že verejnosť nepovažuje justíciu za nezávislú z dôvodov ovplyvňovania sudcov politikmi. Niekde som čítala zaujímavú reakciu, že veď, keď je sudca silný, nemôže ho nikto ovplyvniť. To je síce pravda, avšak tu je otázka postavená inak. Správajú sa politici tak, aby verejnosť mohla ostať pokojná, že nezasahujú neprimeraným vplyvom na vybrané súdne kauzy?

Pred pár dňami som v súvislosti s verejným komentovaním rozsudkov zo strany politikov napísala do sudcovskej pošty, že politikom, ktorí si vzali za základ svojho politického programu a politického života  konkrétny výsledok súdnych káuz, je treba jasne ukázať, kde je ich miesto. Každý má právo na konštruktívnu kritiku, čo však nemožno zamieňať s využívaním nevedomosti občanov a podsúvaním politického výkladu stavu a výsledku súdnych káuz.

Na to, ako dôveryhodne pôsobí na verejnosť justícia, má nepochybne vplyv aj to, akým spôsobom minister spravodlivosti riadi svoj rezort a vykonáva svoje kompetencie. To, či je krok ministerky spravodlivosti SR, ktorá konkrétnej trestnej kauze dala svoju politickú pečať odvolaním predsedu súdu, krokom smerom k dôvere verejnosti v súdnu moc a či je toto uistením občana, že výkonná moc nevyvíja tlak na súdnu moc,  túto otázku nech si zodpovie každý sám.

Komentár právnika k relácii o rozdelení Česko-Slovenska/ ČSFR

30.06.2022

Ako prvé začnem pochvalou pre toho, kto vymyslel formát relácie poskytujúci historický náhľad do obdobia rozdelenia Česko – Slovenska, ktorý priniesol verejnosti zodpovedané viaceré otázky z úst hlavných postáv stojacich pri zrode našej republiky a pri mierovom rozchode s bratmi Čechmi. Čakala som na túto reláciu netrpezlivo už pár dní a som rada, že sa [...]

Dezinformácie, online svet a justičný impresionizmus

24.06.2022

Slobodu prejavu, ktorá zahŕňa slobodu zastávať názory a prijímať a rozširovať informácie alebo myšlienky, je potrebné považovať za konštitutívny znak demokratickej pluralitnej spoločnosti a za jednu zo základných podmienok na jej chod a individuálnu (seba)realizáciu jednotlivca. Sloboda prejavu patrí do vlastnej sféry ľudskej slobody, ktorá je [...]

Facebook v judikatúre Súdneho dvora EU

18.06.2022

Pani Glawischnigová‑Piesczeková bola poslankyňou Nationalrat (Národná rada, Rakúsko), predsedníčkou poslaneckého klubu „die Grünen“ (Zelení) v parlamente a spolkovou hovorkyňou tejto politickej strany. Facebook Ireland prevádzkuje celosvetovú platformu sociálneho média (ďalej len „Facebook Service“) pre používateľov nachádzajúcich sa mimo Spojených štátov [...]

žralok belavý, žralok, Carcharhinus leucas

Egyptské úrady po útoku žraloka uzavreli časť pobrežia pri Hurghade

03.07.2022 09:43

V Červenom mori, pri ktorom letovisko Hurghada leží, je viac ako 40 druhov žralokov.

Austrália, počasie

Sydney zasiahol prívalový dážď, zaplavil okrajové časti mesta

03.07.2022 08:21

Úrady v austrálskom meste Sydney vyzvali v nedeľu tisícky ľudí, aby opustili svoje domovy po tom, ako prívalový dážď spôsobil záplavy v okrajových častiach mesta.

parlament budova sídlo NRSR

V parlamente bude lepší vzduch, vymieňajú vzduchotechniku

03.07.2022 08:00

Vymeniť sa má celý systém vzduchotechniky, aby sa znížila energetická náročnosť a zvýšila sa spoľahlivosť technológie.

Zelenskyj

Zelenskyj žiada svet o pomoc s povojnovou obnovou

03.07.2022 06:51

"Je potrebné opraviť nielen všetko to, čo zničili okupanti, ale aj vybudovať nový základ pre naše životy – bezpečný, moderný, dostupný a pohodlný," vyhlásil Zelenskyj.

Dana Jelinkova

Blog - Pravda stránka "Cieľom práva je pokoj, prostriedkom na dosiahnutie tohto cieľa je však boj." Rudolf Von Ihering: Boj za právo

Štatistiky blogu

Počet článkov: 36
Celková čítanosť: 82853x
Priemerná čítanosť článkov: 2301x

Autor blogu

Kategórie