Vo verejnom záujme informujem o vývoji situácie týkajúcej sa akcie Naka na Okresnom súde Bratislava III., ktorá prebehla koncom apríla tohto roka. K udalostiam posledného týždňa sa médiá podporujúce popularitu osôb zodpovedných za realizáciu akcie nevyjadrujú, zrejme v duchu hesla, o čom sa nehovorí, to neexistuje.
Minulý týždeň k okolnostiam uvedenej akcie a k odvolaniu predsedu súdu ministerkou Kolíkovou za nepozdravenie sa a nezrazenie opätkov zasadal ústavnoprávny výbor NR SR. Náš kolega Peter Šamko veľmi výstižne okomentoval akt odvolania predsedu súdu tým, že sa zdá, že požiadavkou pani ministerky je, aby predseda súdu mal vlastnosti policajného mopslíka, keďže dala svojím rozhodnutím o odvolaní predsedu Okresného súdu Bratislava III zo dňa 10.06.2022 všetkým predsedom súdov najavo, že predpokladom výkonu funkcie predsedu súdu nie je konanie predsedu súdu striktne podľa zákona a rešpektovanie rozhodnutí zákonného sudcu, ale je ním servilita vo vzťahu k polícii, akceptovanie všetkých (a to aj pochybných) policajných žiadostí, t. j. fakticky konanie na základe pokynov polície. Na strane druhej, bude teraz každý predseda súdu aspoň vedieť, že ak príde na súd polícia s akoukoľvek žiadosťou (a to aj vo večerných, či nočných hodinách) bude jeho povinnosťou (ak chce zostať vo funkcii) okamžite pribehnúť, ihneď ju vybaviť bez zbytočných rečí, čo znamená jej vyhovieť a nikdy sa na postup polície nesťažovať (a to ani vtedy nie, ak by bol nezákonný). Zároveň by si mal vypýtať od polície aj vyhodnotenie, či a do akej miery boli spokojní s jeho spoluprácou pri vybavovaní ich žiadosti a v čom prípadne vidia jeho medzery a možnosti zlepšenia.
K obsahu zasadnutia a k okolnostiam týkajúcim sa akcie Naka sa vyjadrili odvolaný predseda súdu Roman Fitt a členka Súdnej rady SR Marcela Kosová. Z vyjadrenia odvolaného predsedu súdu vyplýva, že nielenže si splnil všetky svoje povinnosti, ale vystupoval aktívne, aby zhojil nedostatky v postupe príslušníkov Naka.
Ich vyjadrenia je možné dohľadať na nasledovných linkoch:
Včera došlo k zverejneniu odpovede Národného bezpečnostného úradu ohľadom uvedenej akcie, z ktorej vyplýva, že pokiaľ ide o otázku týkajúcu sa práva vyšetrovateľa pristúpiť k prehliadke priestorov súdu, tak naznačený postup je v zásade značne neštandardný.
Ustanovenie § 3 ods. 3 Tr. por. stanovuje, že orgány činné v trestnom konaní a súdy sú povinné si navzájom pomáhať pri plnení úloh vyplývajúcich z tohto zákona. Orgány činné v trestnom konaní môžu žiadať aj o zapožičanie spisov. Takáto žiadosť orgánu činného v trestnom konaní môže byť zo strany súdu odmietnutá iba v prípade, ak tomu bránia závažné dôvody.
O priechodnosti využitia zaisťovacích inštitútov namiesto využitia ustanovenia § 3 ods. 3 Tr. por. s cieľom získať vyšetrovací spis a jeho utajované prílohy, možno uvažovať za predpokladu, že vyšetrovateľ sa v príkaze na prehliadku iných priestorov a pozemkov, respektíve v jeho odôvodnení vysporiada s otázkou o nemožnosti získania požadovaných vecí prostredníctvom žiadosti uplatnenej podľa § 3 ods. 3 Tr. por.
V prípade, že príslušný orgán disponuje pred samotným úkonom informáciou o tom, že zaisťovaná vec obsahuje utajované informácie alebo informácie, ktoré podliehajú povinnosti mlčanlivosti, pričom na strane vyzvanej osoby neprišlo k oslobodeniu od predmetných povinností, mal by na strane príslušných orgánov platiť zákaz aktivity rovnako ako platí takýto zákaz v prípade výsluchu svedka.
Vyzvaná osoba nielenže nie je povinná vydať vec, ktorá obsahuje utajované skutočnosti alebo skutočnosti podliehajúce povinnosti mlčanlivosti, ale za predpokladu, že od povinnosti mlčanlivosti alebo povinnosti zachovávať utajované skutočnosti v tajnosti nebola v zmysle relevantných právnych noriem oslobodená, nemá ani len právo takéto skutočnosti, respektíve veci ich obsahujúce vydať na účel trestného konania.
Na záver sa vrátim k časti môjho blogu z mája 2022 o verejnom vyjadrení policajného prezidenta a špeciálneho prokurátora k akcii Naka. Policajný prezident sa na margo akcie Naka na Okresnom súde Bratislava III. vyjadril, že sudcovia reagovali „hystericky“ a špeciálny prokurátor nazval postup súdu za „nekorektný“.
V nadväznosti na vyššie uvedené vyjadrenie NBU sa pýtam, kto sa v skutočnosti zachoval hystericky a nekorektne?
S odpoveďou na túto otázku to nebudem mať ťažké, pomôžem si právoplatným rozhodnutím Najvyššieho správneho súdu SR, ktorým bol špeciálny prokurátor uznaný vinným zo spáchania disciplinárneho previnenia.
Dôvera verejnosti v právny štát je neoddeliteľne spojená s dôverou k štátnym inštitúciám, resp. orgánom verejnej moci. Táto dôvera je navonok determinovaná aj spôsobom, akým tieto orgány informujú o svojej činnosti. Pokiaľ toto informovanie vyvoláva dojem o nezákonnosti postupu, je potrebné si uvedomiť, že verejnosť nedisponuje možnosťou relevantne takúto otázku preskúmať. Uvedené osobitne platí pri orgánoch prokuratúry.
Zo strany prokuratúry nemožno akceptovať také verejné prezentovanie vyjadrení v trestných veciach, ktoré má vo svojej podstate povahu prenesenia dokazovania či už z neverejného prípravného konania alebo i verejného súdneho konania do mediálneho prostredia. Tento spôsob mediálneho nátlaku alebo masovokomunikačného ovplyvňovania trestného procesu zo strany štátneho orgánu je v prostredí demokratického materiálneho právneho štátu neprípustný. Akceptáciu takéhoto postupu prokuratúry nemôže odôvodniť ani prípadný ekvivalentný mediálny pokus zo strany obhajoby.
Medializácia subjektívnych stanovísk prokurátorov súčasne môže spochybňovať aj ich nestrannosť, resp. vnímanie ich nestrannosti zo strany verejnosti.
V tejto súvislosti nemožno opomenúť, že u verejnosti je informovanie o trestných veciach veľmi populárne, či už v bulvárnom alebo i mainstreamovom podaní. Zverejnené stanovisko disciplinárne obvineného má povahu mediálneho vyhodnocovania dôkaznej a procesnej situácie v konkrétnej trestnej veci, pričom presne takýto postup spochybňuje autoritu a nestrannosť súdnej moci, resp. prokuratúry. Verejný záujem možno výnimočne spojiť aj s konkrétnou trestnou vecou, ale musí ísť o taký prípad, ktorý má presah na riadne fungovanie justičného systému, resp. právneho štátu (napr. poukazovaním na nefunkčnosť alebo absenciu niektorých inštitútov).
K tomu, ako Najvyšší správny súd SR určil mantinely povinnosti zdržanlivosti vyjadrovania prokurátora sa verejne vyjadril generálny prokurátor SR, pričom jeho vyjadrenie je možné dohľadať v jeho plnom znení na stránke sudnamoc.sk:
A na záver dve rečnícke otázky – kto zastaví mediálny nátlak policajného prezidenta a špeciálneho prokurátora, ktorým nedôvodne podkopali dôveru verejnosti v súdnu moc a spochybnili autoritu a nestrannosť súdnej moci resp. prokuratúry a zhojí následky takéhoto konania? Uvedomujú si médiá, cez ktoré sa tento nátlak realizuje, spoluzodpovednosť za uvedený stav?
Keby bol Heger predseda vlády a chlap a nie... ...
Kolíková nemá čo vo svojej funkcii robiť, mala... ...
Celá debata | RSS tejto debaty